Розглянемо сутність чотирьох різновидів стратегії диференціації.
Товарна диференціація припускає пошук відмінностей товару фірми від конкурентних товарів за такими показниками:
- Функціональні характеристики товару, тобто показники, через які реалізуються його функціональні особливості; створення додаткових функціональних особливостей товару є одним з найважливіших показників диференціації.
- Показники якості товару — якість товару необхідно розглядати в тісному взаємозв’язку з потребами споживачів, тому що навіть дуже висока якість товару може не відповідати вимогам цільового ринку (це пояснюється тим, що зростання якості, як правило, супроводжується зростанням ціни товару).
- Довговічність товару — термін функціонального використання товару; ця характеристика не прийнятна для товарів, на які впливає швидкість зміни моди або технології.
- Надійність товару – показник, що особливо важливий для товарів виробничого призначення.
- Ремонтоздатність – можливість швидкого відновлення функціональних особливостей товару споживачем.
- Стиль — показник, що створює відповідність товару особливостям споживача; стиль може бути спортивним, оригінальним, екстравагантним, елегантним тощо; перевага стилю як показника диференціації полягає в тому, що його досить складно скопіювати конкурентам; невід’ємним показником стилю є упакування товару, що відіграє особливу роль як спосіб диференціації на ринку продовольчих товарів, косметики, парфумерії.
- Дизайн товару – це інтегральний показник товарної диференціації, що персоніфікує всі приведені вище показники (так, деякі країни є лідерами, законодавцями дизайну у визначених сферах: Італія – на ринку меблів і взуття; Швейцарія – на ринку годинників; Франція – на ринку одягу та парфумерії).
Сервісна диференціація як вагоме доповнення до товарної диференціації здійснюється за такими напрямками:
- доставка товару до місця споживання: пошук переваг ведеться за показниками швидкості, пунктуальності доставки, збереження якості товару в процесі доставки;
- установка, монтаж товару на місці використання;
- навчання споживача роботі з товаром;
- безкоштовні консультаційні послуги, пов’язані з використанням товару;
- ремонт — при цьому важлива швидкість і якість відновлення функціональних характеристик товару.
Диференціація персоналу. Персонал фірми стане фактором диференціації, якщо йому властиві такі риси:
- компетентність, професіоналізм;
- ввічливість (увага, делікатність);
- чесність;
- відповідальність;
- комунікабельність.
Іміджева диференціація реалізується за допомогою таких способів:
- символіка (товарний знак, товарна марка, слоган, колір тощо);
- засоби масової інформації (оригінальність надання інформації про фірму);
- атмосфера (розміщення, дизайн, інтер’єр приміщення, займаного фірмою);
- події (спонсорська допомога фірми тощо).